Futballtangó

Az argentin „varázsital” magyar terjesztője – Interjú a Mate Manussal

2021. szeptember 17. - _Adamo_

matemanus.jpg

A dél-amerikai kontinensen elterjedt különleges ital, a mate tea egyik legfőbb magyarországi népszerűsítője, Humayer Dávid (Mate Manus) az idei nyári Copa América alatt invitált meg egy kellemes podcast-beszélgetéssel egybekötött matézásra.

A Yerba Mate növényből készült mate a dél-amerikai kontinensen különösen Argentínában és Uruguayban nemzeti italnak számít, a lakosság jelentős része fogyasztja, így természetesen a labdarúgók is. Az elnevezés a kecsua mati szóból ered, amely poharat vagy egyéb ivóalkalmatosságot jelent, és ami később a maté ivására használt tök („Lagenaria siceraria”) népies elnevezéseként terjedt el. A maténak kétségkívül élénkítő hatása van a benne található koffeinnek és teobrominnak, de egyszerre nyugtat is a teofillinnek köszönhetően. Továbbá a csokoládéhoz hasonlóan kedélyjavító erővel bír, ráadásul tisztító hatása is van a benne található antioxidánsok miatt. Hagyományosan melegen (70-80 fokos vízzel), a szintén maténak hívott kis pohárból szívják fel a főzetet a bombillának nevezett szűrős, fém szívószál segítségével. A hasonló, de hidegen fogyasztott ital neve tereré, ami a paraguayiak nemzeti itala.

Na, ezeknek a nagy részéről fogalmam sem volt, amíg a Mate Manus nem hívott meg június végén erre a beszélgetésre, amikor életemben először kóstoltam meg ezt az italt. Azóta ha nyilván kezdőnek is számítok, de rendszeres fogyasztó lettem, kellemes íze és jótékony hatásai miatt mindenki számára bátran ajánlom (teljesen legális). Az elkészítése eleinte kicsit macerás, de Dávid készséggel áll a rendelkezésetekre.

A Copa América alatt készült podcast-beszélgetésünket itt hallgathatjátok meg:

 

Ezúttal szerepet cseréltünk, és a Mate Manus nyilatkozott a Futballtangó blognak:

Hogy ismerkedtél meg a matéval? Mióta vagy fogyasztó?

Volt egy nagyon korai futókalandom vele, amikor apukámmal készültünk az érettségire és hozott egy zacskóval. Akkor még nem néztem utána, hogy hogyan kell elkészíteni, mennyit lehet inni, szóval emlékszem, mint akkoriban minden teát, ezt is leforráztam (1. hiba) és megittunk belőle néhány kancsóval (2. hiba). Szóval aznap kicsit „túltoltuk”. A második találkozásom sem úgy indult, hogy hosszú távú romantikus kapcsolat lesz belőle, de ez legalább tudatosabb volt: borokkal foglalkoztam sok évig, aztán a kávé világába kóstoltam bele, de végül a Maté vette el a szívem. És mi köze a labdarúgáshoz? Mindig is foglalkoztatott, hogy vajon Messi miért iszik annyit, miért látható mindig a Maté tökével és akkoriban nem ment valami jól a kispályás foci, ezért úgy gondoltam, hogy teszek egy próbát a fogyasztásával, ha már a „Bolhának” bejött… Ez már két éve volt, azóta alig volt olyan nap, hogy nem ittam volna… :)

Hogyan lettél Magyarország meghatározó „mate-dílere”?

Az első Mate, amit elkészítettem borzalmasra sikeredett. Utólag már tudom, hogy egy jó pár dolgot elrontottam az elkészítésnél. Mivel egy egész zacskót (500 gramm) kaptam, ezért kénytelen voltam kísérletezni (pl.: mézzel, cukorral, agavé sziruppal édesítettem), citromot raktam bele, hogy elviselhetővé tegyem. Elkezdtem utána olvasni, belemélyedni. Rájöttem, hogy ez egy hatalmas világ, csak nincs akkora népszerűsége Európában, de igazából az egész világon, mint mondjuk a bornak vagy a kávénak. Egy idő után egyre finomabb lett a Mate, egyre jobban tudtam megcsinálni, edukáltam magam, kipróbáltam néhány fajtát és elhatároztam, hogy importálni fogom és eladni, mert ez jó. Nagyon jó. Innentől nem volt megállás. Először nyilván az ismerősök, barátok néztek hülyének, hogy mi ez a tök, amit állandóan szorongatok, és állandóan ezzel járkálok, aztán kipróbálták. Némelyiknek bejött, némelyiknek nem. Rengeteg Yerba Matéról szóló tartalmat olvastam, hallgattam és néztem a neten. Ez ma is így van.

Elkezdtem Maté kóstolókat tartani, NB I-es focistákat megkeresni, akikről megtudtam, hogy Matéznak. Csak csináltam szenvedéllyel és szeretettel, amire a szűkebb és tágabb körömben lévő emberek érdeklődéssel, szkepticizmussal és kíváncsisággal reagáltak. „Mi ez az dolog, amiről ennyit tud beszélni, amivel ennyit tud foglalkozni?” Aztán jöttek média megkeresések, ez egy érdekes téma, nyilván ez is segített az ismertségben, szóval egymást erősítették a dolgok, de a lényeg az volt, hogy mentem, készítettem a Matét, itattam a Matét és, hogy a lendület ne fogyjon el, ezért ittam is a Matét. Nyilván nem fáradtságnak élem meg, mert a foci mellett ez a másik fő hobbim is.

Elsősorban kinek ajánlanád a mate fogyasztását?

Kinek nem? Arra könnyebb lenne válaszolni, de megpróbálom az eredeti kérdést:

- Szellemi és fizikai munkát végzőknek. 
- Akik szeretnének természetes italtól (nem szintetikus, műanyag) energiát kapni (pl.: energia ital). 
- Akiknek a kávé kis remegést, fura érzést vagy semmit nem okoz, mert már nem hat rájuk. 
- Akik szeretnének egészségesebben élni. 
- Akik sportolnak. 
- Akik szeretik Dél-Amerikát és nem ijednek meg attól, hogy délelőttönként kell két perc a Maté elkészítéséhez és nem lehet megúszni a kávégépen való egy gomb lenyomásával. 
- Akik több vitamint és ásványi anyagot szeretnének bevinni a testükbe. 
- Akik szeretnének picit megállni a minden napi mókuskerékben. 
- Akik fel akarnak pörögni a mókuskerékhez. 
- Akik szeretnének fogyni. (Direkt mondtam ezt utoljára, mert Európa és az Egyesült Államok, ahol elterjedt a Maté fogyasztás az a Maté zsírégető, étvágycsökkentő hatásának kommunikációját erőltette. Ha bemész egy drogériába vagy bioboltba Magyarországon és látsz olyat kiírva, hogy „Fogyi Tea” vagy „Karcsúsító Tea”, az nagy valószínűséggel fog tartalmazni Yerba Matet.)

Miként kerültél kapcsolatba az argentin labdarúgással? 

Kiskoromban (94-es vagyok) a 2002-es világbajnokságon találkoztam először az argentinokkal. Eléggé leszerepeltek. Most olvasom a Marcelo Bielsa könyvet (nagyon ajánlom) és utólag még nagyobb blamának gondolom, mert nagyon sokat vártak az akkori csapattól. Egy ideig neutrális volt nekem a csapat. Volt egy-két játékos, akinek szerettem nézni a játékát (Pablo Aimar, Riquelme, Sorín, Tévez), de Messi után lett intenzívebb a viszony. A válogatottat ért elveszített döntők erősítették fel bennem az Albicelestehez való tartozást. Elolvastam egy könyvet, ami magyarul is megjelent (a könyv címe angolul: „Angels With Dirty Faces: The Footballing History of Argentina”), ami az argentin foci történetéről szól, megalakulásától napjainkig; ez hatalmas kedvet csinált, hogy még jobban kövessem a klub és válogatott focijukat. Nyilván a Maté meg egy újabb extra hatással volt, hogy még jobban szorítsak nekik (és egy picit az uruguayiaknak... :))

Vannak kedvenc játékosaid?

Nagy kedvencek, akik nem Messi és Maradona, az Javier Mascherano, Juan Pablo Sorín, Juan Román Riquelme, Carlos Tévez, Ariel Ortega, Sergio Agüero, Pablo Aimar és Andrés D'Alessandro.

Az argentin válogatott idén nyáron végre, 28 év szünet után, felért a trónra a dél-amerikai kontinensbajnokság megnyerésével. Hogy tetszett az idei Copa América?

Hatalmas félelemmel néztem a meccseket és eredményeket. Nem mindegyikre keltem fel, de a fontos meccsekre igen. Bevallom, Scaloni kezdőcsapataival nem értettem egyet. A védelmet kb. mindig teljesen máshogy raktam volna fel, Papu Gomezt többet játszattam volna. Köszönöm neki, hogy nem hallgatott rám. Nagyon féltem a kudarctól. Nekem minden győztes meccs az öröm mellett egy hatalmas megkönnyebbülés volt. Eufória volt a kolumbiai elleni továbbjutás és a döntő is… Szerintem amióta vége lett a döntőnek, egy folyamatos mosoly van az arcomon. Ha rágondolok a Maracanában elért győzelemre, akkor egy picit mindig megnyugszom. Messi Barcából való távozását sem tudtam volna szerintem ilyen jól viselni, ha nem nyerik meg a Copát. Kicsit úgy éreztem, most már nem kérhetek a focinézéstől többet. (Barcás vagyok, ha eddig ez nem derült volna ki és a Copa-döntő előtt volt egy olyan határozott gondolatom, hogy ha megnyerik ezt az argentinok, akkor aláírom azt, hogy 20 évig nem nyer a Barca semmilyen kupát… Most elég sz*rul is áll a szénánk, de azért remélem ez a gondolat nem lesz egy Guttmannhoz hasonló Mate Manus-átok… :))

További sok kellemes matézást és argentin futballsikereket kívánunk a Mate Manus és minden fogyasztó részére! :)

messi-suarez.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://futballtango.blog.hu/api/trackback/id/tr4016690446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
comments powered by Disqus
süti beállítások módosítása